Branden door lithium gerelateerde accu's neemt toe, blussen wordt steeds ingewikkelder

Afgelopen Oktober tijdens de World Solar Challange 2017, een race voor zonneauto's, waren de Nederlandse teams met overhand de beste; het Nuon Solar Team won voor de 7e keer de Challanger-klasse en het Solar Team Eindhoven won voor de 3e keer de Cruiser-klasse. Maar beide teams hadden bijna niet kunnen deelnemen, de studenten hadden grote moeite om hun custom-made li-ion accu op tijd in Australie te krijgen. De regels omtrent het vervoer van lithium gerelateerde batterijen- en accupacks zijn onlangs wederom aangescherpt.

Vliegtuigmaatschappijen durfden de handgemaakte accu's van de studententeams niet mee te nemen. Dat komt door recente ongelukken met batterijen van telefoons aan boord van vliegtuigen. Branden van lithium gerelateerde batterijen- en accupacks zijn moeilijk te blussen. De FAA (Federal Aviation Administration) heeft onderzoeken gestart naar batterijbranden en maakt zich de laatste tijd ernstige zorgen. Lithium batterijen kunnen bij verkeerd gebruik of beschadiging als gevolg van verkeerd verpakken oververhit raken en ontbranden. Ze kunnen ook ontbranden als ze worden blootgesteld aan een van buitenaf inwerkende brand.


Anders blussen

Ook de accu's van elektrische auto's moeten voldoen aan hoge kwaliteitseisen, veel hoger dan die van bijvoorbeeld Hoverboards. Toch kan er altijd wat mis gaan. De brandweer in Nederland rukt gemiddeld twee keer per week uit voor een batterijbrand. De blusmethode is bij dergelijke branden ook beduidend anders. Batterijbranden kunnen meestal niet met water of juist met heel veel water worden geblust. Als er met water wordt geblust is er al gauw zo'n 10.000 liter nodig. Dit betekent dat er een tweede bluswagen moet uitrukken. Verder is er gevaar dat de auto onder stroom komt te staan.

Kijk hier voor een overzicht van batterijtypen, de risico's en de beste blusmethode: wat-te-doen-bij-brand.pdf

De brandweer voorziet een verdere toename van batterijbranden, niet alleen omdat de verkoop van elektrische voertuigen zal toenemen, maar ook omdat huiseigenaren hun zonne-energie straks in grote accu's kunnen opslaan. Kennis bij de brandweer is dan van groot belang, evenals het ontwikkelen van nieuwe blusmethodes en aanpassing van de regelgeving.

Tip: Wat kun je zelf doen om een accubrand te voorkomen?

  • Blijf bij het apparaat dat wordt opgeladen, zodat je direct kunt ingrijpen
  • Plaats het apparaat tijdens het opladen in de buurt van een rookmelder
  • Lees de handleiding van je (accu)product goed door, onder meer over het gebruik van de juiste spanning en laadtijd
  • Gebruik altijd de oorspronkelijke oplader die bij het product is geleverd
  • Stop de stekker direct in een stopcontact, dus niet in een verlengsnoer
  • Laat een accu nooit in aan lader zitten als deze lang niet is gebruikt, dit kan leiden tot warmteophoping
  • Neem bij beschadigingen aan kabels en stekkers contact op met de leverancier

    Wil je meer weten of het transport van lithium batterijen (ADR class 9), dan kun je ons altijd bellen of mailen...

    Theo Heus